Astronomia cz. 3

Autor: | Opublikowane w Astronomia Brak komentarzy

Jednakże zaszczepienie w młode umysły tych pojęć wielkiej wagi, nie byłoby zadaniem zbyt trudnym, a przeciwnie liczyć by się mogło do dzieł przyjemnych i użytecznych. Ale na to trzeba, by osoby, którym powierzono wychowanie młodzieży, były same przeświadczone o całej doniosłości nauki astronomii choćby elementarnej i użyteczności tej gałęzi wiedzy w całokształcie rozumowań, które powinny kierować nami w życiu, gdyż inaczej wpoić nie można w duszę dziecka pewnych przekonań jak przez zainteresowanie jego uwagi urokiem wykładu; żywe zajęcie się idzie zawsze w parze z nauką.

wentylacje

Wyraz „zajmujący” jest tu całkiem na miejscu; istotnie, nic równie zajmującego nad astronomię opisową, chociaż, być może, nie ma rzeczy więcej suchej i poważnej od praktyki tej nauki. Czy może być coś równie zajmującego, np. dla młodego ojca rodziny lub dla młodej matki, albo dla nauczyciela w piękny letni a choćby i zimowy wieczór wskazać dziecku najwięcej błyszczące gwiazdy na niebie; nauczyć rozpoznawać natychmiast siedem słonecznych gwiazd Wózka, wynaleźć gwiazdę Polarną, nauczyć się orientować dokładnie i móc to zawsze uczynić później, w drodze, w noc ciemną?

wentylacje